יונ 11 2015
מידע על השקעות במניות דיבידנד
אני רוצה לציין במיוחד כי אני לא ממליץ ולא מייעץ כלל (ובפרט לא על צורת השקעה כזו או אחרת).
הערה: רוב הקישורים החיצוניים הם באנגלית.
אם אתם לא מסתדרים עם אנגלית כל כך טוב אז יהיה לכם מאוד קשה לאתר מניות דיבידנד טובות ולחקור עליהן כי רובן המוחלט הוא בארה"ב/קנדה.
ראשי פרקים:
1. מה אני מחשיב כמניות דיבידנד.
2. חסרונות ויתרונות של השקעה במניות דיבידנד (מנקודת מבט של משקיע פסיבי).
3. לינקים לאתרים ובלוגים שונים שאני מוצא בהם מידע רלוונטי לדיבידנדים.
4. מה שכנע אותי להשקיע במניות דיבידנדים.
5. ריכוז לינקים (כולל כאלו שלא צוינו למעלה):
1. מה אני מחשיב כמניות דיבידנד
ברמה המופשטת מניות דיבידנד אלו מניות שמחלקות דיבידנדים.
כאשר אני מדבר על מניות דיבידנד אני מדבר על מניות שהציגו עבר מרשים של חלוקת דיבידנדים קבועה שגדלה כל שנה לפחות בעשור האחרון (ואפילו בחמישה עשורים האחרונים) ללא הפסקה.
לרוב מניות דיבידנד מגדילות את הדיבידנד בתחום הנע בין 6%-12% בשנה.
צריך לזכור כי דיבידנד גבוה מידיי היום מסמל איתות אזהרה ולכן אני מגביל את עצמי למניות שמספקות תשואה שנתית של 2%-4% כדיבידנדים (לפעמים אני חורג לכיוון ה-5% אבל צריכה להיות לזה הצדקה).
דבר נוסף שחשוב הוא שמניות הדיבידנד יהיו חסינות ויציבות אז אני מחפש חברות גדולות בלבד (אם כי זה לא תמיד היה כך ויש לי כמה מניות של חברות קטנות).
הערה: המניות הישראליות שמחלקות דיבידנדים לא מתקרבות אפילו בטעות לרמת היציבות של מניות הדיבידנד שאני מדבר עליהן.
2. חסרונות ויתרונות של השקעה במניות דיבידנד (מנקודת מבט של משקיע פסיבי).
ישנם כמה חסרונות בהשקעה במניות דיבידנד והסולידית ציינה את כולם ותיארה זו בקצרה: נהיגה עם המבט למראה האחורית.
הסולידית ביצעה עבודה מקיפה ביותר בנושא החסרונות ולא מצאתי חסרונות נוספים לציין ולכן אגש ישר לפרט את היתרונות שמשכו אותי להשקעה במניות דיבידנדים על אף החסרונות שתוארו לעיל:
1. כאשר אני בוחר מנית דיבידנד אני יודע שהיא צלחה את משבר 2008 (ולפעמים גם את משבר 2000 ואפילו את שנות השמונים) ועדיין ידעה לבוא למשקיעים ולהגיד להם: "העולם מתהפך אבל אנחנו עדיין ריווחיים ובטוחים ביכולת שלנו להמשיך להיות ריווחיים בעתיד ולכן גם השנה אתם מקבלים העלאה במשכורת" (העלאת דיבידנד).
2. כאשר אני אגיע למצב שבו אני יכול לחיות מהדיבידנדים אז אפקטיבית אני לא מוכר מניות מהתיק כלל בשביל לחיות.
3. דבר שחשוב לי הוא שמירה על "ביצת הזהב" (תיק ההשקעות) גם לאחר הפרישה.
בתיק השקעות פסיבי רגיל אני נאלץ כל שנה למכור אחוז מסוים מהתיק – כלומר להישאר עם פחות מניות.
בזכות #2 ובזכות הגדלת הדיבידנדים הצפויה מעל קצב האינפלציה לאורך זמן, כמות המניות בתיק שלי אמורה לגדול גם לאחר פרישה ללא הזרמת כספים ממקורות אחרים כגון משכורת/קצבה (אני מתכנן לקנות מניות בדיבידנדים שאני לא צריך בשביל לחיות).
4. אני מעוניין לספק לדור ההמשך ביצת זהב גדולה ויפה.
בזכות #3 אני צופה כי תיק דיבידנדים יעלה את ערכו ככל שאורך חיי מתארך ודור ההמשך צפוי לקבל תיק גדול יותר מהתיק שאיתו אני פרשתי.
5. בתיק של כ-50 חברות דיבידנד שמגדילות את הדיבידנד בממוצע של 8% שנתי אז גם אם 3-4 חברות יפסיקו את חלוקת הדיבידנד אני עדיין אקבל יותר דיבידנדים בסוף השנה מאשר בשנה הקודמת.
6. הדיבידנדים מוכרזים מראש (בד"כ בין חודש לחודשיים) ולכן ניתן לדעת מראש אם צפוי חודש קשה כלכלית בשל הפסקת דיבידנדים של חברה מסויימת.
7. מכיוון שהחברות הנ"ל מגדילות את הדיבידנדים כל שנה למשך תקופה ארוכה וכולן מציינות בדוחות הרבעוניים כמה חשוב להם להחזיר ערך למשקיעים בצורת דיבידנד אז הן נמנעות מלהוריד את הדיבידנדים ככל הניתן ולעיתים מעדיפות להפסיק תוכניות של רכישת מניות ולהמשיך עם הדיבידנדים כרגיל (זהו כמובן יכול להוות חיסרון אם החברה לוקחת התחיבויות בשביל להמשיך את הדיבידנדים).
הקפדה זו מספקת תחושת יציבות ויד על הדופק לגבי גודל ההכנסות הצפוי השנה.
3. לינקים לאתרים ובלוגים שונים שאני מוצא בהם מידע רלוונטי לדיבידנדים.
בלוגים שיכולים לעזור:
Dividend Mantra: ג'ייסון הוא הבלוגר שחשף אותי לנושא השקעות במניות דיבידנד.
יש לו אישיות מדהימה וסיפור מדהים לא פחות של אדם שהגיע מבית הרוס (אבא שעזב ואמא מכורה לסמים שנטשה אותו ואת אחותו).
בשנת 2009 הוא "התעורר" בגיל 28 וגילה שהוא שווה פחות מתינוק (הוא בחובות) וחייב את כל זמנו למעביד בעבודה שהוא שונא (ולא משלמת הרבה).
שנה שעברה הוא התפטר מהעבודה שהוא שנא (ולא שילמה הרבה) והתחיל לחיות מתיק ההשקעות שלו ומהכנסה נוספת ככתב עצמאי (אם אני זוכר נכון).
היום הוא יושב על תיק השקעות דיבידנד של כמעט 200 אלף דולר עם צפי לקבל 7000 דולר בדיבידנדים במהלך השנה.
Dividend Growth Investor: זהו בלוגר יותר ותיק שהתחיל לעשקיע במניות דיבידנד בינואר 2008 אחרי 9 שנים שבהן הוא מצא 100 דרכים להפסיד כסף בבורסה ורק אחת שמרויחה.
כלים לחיפוש מניות דיבידנד:
David Fish's: CCC List באתר זה ניתן למצוא קובץ אקסל (מעודכן אחת לחודש) שמציג מידע על חברות שמחלקות יותר דיבידנדים בכל שנה קלנדרית מהשנה הקודמת במשך לפחות 5, 10, ו-25 שנה.
זה המקום הראשון שאני הולך אליו בשביל לחפש מניות דיבידנד.
אחרי שהגעתי לרשימה מצומצמת אני ממשיך את החקירה באתרים הבאים:
Dividata – באתר זה ניתן בקלות לראות גרף של הדיבידנדים שחברה חילקה בעבר לאחר התאמה לפיצולים.
פה אני מחפש לראות שאין חריגות יוצאות דופן בדיבידנדים.
Seeking Alpha – באתר זה (מצריך רישום חינמי) אני קורא מאמרים שמפרסמים על מניות שעברו את הסינון עד כה.
אני מחפש מידע שיכול לשנות את מהות החברה מקצה לקצה ולא סתם רעש בסגנון "הם סגרו עסקה עם…" או "תובעים אותם כי במרק שלהם נמצאה אצבע".
4. מה שכנע אותי להשקיע במניות דיבידנדים.
היו מספר מאמרים שקראתי באתרים שונים אבל מה שמאוד שכנע אותי זה סיפור ש-Chuck Carnevale מציג מעברו כיועץ השקעות:
הסיפור הוא על זוג שתכננו לצאת לפנסיה בשנת 2009, איך הוא שכנע אותם לא "לנטוש את סירת הדיבידנדים" לאחר הנפילה ב-2008 ומה קרה לחסכונות שלהם לפני, במהלך ואחרי הנפילה בבורסה.
כתבה נוספת שהוא פירסם על מדוע הוא לא מפחד מקריסה בבורסה היתה מאוד מפקחת מבחינתי:
בכתבה זו תמצאו המון גרפים של המון חברות שבהם הוא מציג איך משקיע שממוקד דיבידנדים לא "מאבד את הצפון".
כמו כן קריאת הבלוגים של ג'ייסון ושל DGI מאוד פתחו את עיני והתבוננות איך תיק הדיבידנדים של ג'ייסון צמח ברמה חודשית (הוא מפרסם דו"חות חודשיים של הכנסות/הוצאות ודו"ח דיבידנדים בבלוג) היתה חוויה מרתקת ביותר.
אחרי כל זה יצרתי קשר עם David Fish שמפרסם את רשימת מניות הדיבידנד וביקשתי ממנו את הקובץ הכי ישן שלו.
לשמחתי היה לו עותק מדצמבר 2007.
הרצתי בספטמבר האחרון בדיקה וירטואלית קצרה שבה השקעתי 1000$ בכל מניה לפי שער ממוצע של יום המסחר העוקב ליום עדכון הגליון שלו.
יצאתי מנקודת הנחה לא ריאלית שבה יש לי הפסד של 100% בכל המניות שנרכשו, התמזגו, נמכרו, התפצלו, שינו שם או שסתם לא היה לי מידע רציף עליהם לאורך כל התקופה.
מהמניות שנשארו עד לאותו התאריך קיבלתי תשואה של מעל 70% (מצטבר, ללא מיסים/אינפלציה, עם השקעה דיבידנדים במניות שחילקו אותן – DRIP למי שיודע מה זה) על כל ההשקעה המקורית.
לצורך ההשוואה מדד ה-SP500 עלה בסביבות 30-40% באותה התקופה (גם כן מצטבר, ללא מיסים/אינפלציה, עם השקעה של דיבידנדים בחזרה במדד).
*הערה – הנתונים לעיל הם מהזיכרון כי איבתי את קובץ האקסל שבו ביצעתי את ההשוואה (אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם).
לסיכום אני השתכנעתי שאני רוצה לישון טוב בלילה וכי הדרך הטובה ביותר בשבילי היא מניות דיבידנד.
אני אישית לא מצליח לישון טוב בלילה עם אחזקה במדד בידיעה שאני צריך למכור אותו ובכך להקטין את מספר היחידות שיש לי לאחר הפרישה.
5. ריכוז לינקים (כולל כאלו שלא צוינו למעלה):
כלים שימושיים:
מאמרים:
אני מקווה שאתם זוכרים שאני לא ממליץ ולא מייעץ, נכון?
51 תגובות
פינג 1
דלגו לטופס מילוי התגובה
היי
תוכל להסביר באמצעות דוגמא מהן העמודות בקובץ של פיש?
יש שם קיצורים ומילים לא ברורות כמו CCC SEQ בעמודה E וכו'.
בהצלחה עם הבלוג החדש.
קראתי את השירשורים המוצלחים שלך בסולידית. נראה מעניין.
אני מתכנן להקדיש מאמר שלם לנושא.
ייקח לי זמן להעלות על הכתב את כל המידע הדרוש.
תודה רבה
היי,
שים לב שיש בקובץ טאב שנקרא NOTES בו יש הסברים של המושגים השונים. מאוד ברור.
גם אני הייתי בהתחלה קצת OVERWHELMED מהמושגים וכמות הנתונים אבל, כאמור, הכל מוסבר בטאב הנ"ל.
הגישה מעניינת אבל לפי הפוסטים בסולידית, בכלל לא מעניין אותך גודל הקרן, רק התזרים.
אבל לא יכול להיות שבן אדם סביר יישאר אדיש אם הקרן נופלת ב- 90% ולא תתאושש זמן רב, ויתעודד מדיבידנדים שממשיכים לזרום. עם כל הכבוד דיבידנדים, גבוהים ככל שיהיו, לא יכולים לפצות על אובדן של 90% מהקרן כפי שקרה ב 1929, או של 50% מהקרן כפי שקרה ב- 2008.
אדם ממוצע שצריך את הכסף לרכישה כלשהי (רכב, דירה וכו') או הוצאה רפואית יקרה (ניתוח חס וחלילה) לא יכול להרשות לעצמו הפסד קרן גדול גם אם יהיו דיבידנדים. עם כל הכבוד דיבידנד זו לא מילת קסם, החברה בכלל לא חייבת לחלק אותו, גם חברה שמחלקת 100 שנה יכולה מחר בבוקר להפסיק בלי לשאול אותך בכלל.
צריך לזכור שמניות עולות לאורך זמן ותיק מפוזר עם 50 מניות ומעלה גם יעלה לאורך זמן.
אחרי שאתה זוכר את זה אתה צריך לשאול את עצמך את השאלה עם מה תרגיש יותר בנוח:
1. תיק שמורכב ממדדי מניות כללי שמתרסק ב-50% ואתה צריך להמשיך ולשלם חשבונות שוטפים
2. תיק שמורכב ממניות דיבידנד שהגדילו את הדיבידנדים בזמן שמחירן ירד ב-50% ואתה משתמש אך ורק בדיבידנדים בשביל לשלם חשבונות שוטפים.
ישנם לא מעט מחקרים שמראים שמניות דיבידנד נופלות הרבה פחות ממניות שלא מחלקות דיבידנד במהלך משברים.
קח לדוגמא את המאמר הזה:
http://seekingalpha.com/article/2667105-dividend-growth-investing-is-total-return-investing
במאמר מצורף גרף שמציג את תשואת המניות שמחלקות דיבידנד מול תשואת SP500.
שם ניתן לראות בבירור כי במהלך 2000-2002 המדד הפסיד 14.6% ומניות הדיבידנד הרוויחו 8.3%.
במהלך כל התקופה מ-2000 עד 2012 המדד הרויח 1.7% שנתי ומניות הדיבידנד הרוויחו 7.7% שנתי.
כלומר לא רק שמניות הדיבידנד ממשיכות לחלק לך את הדיבידנד בכל רבעון ללא הפוגה ומרגיעות אותך שהכל בסדר הן גם הוכיחו את עצמן בכך שהן מייצרות תשואה כוללת גבוהה יותר למי שכן רוצה למכור את התיק.
כמשקיע דיבידנדים שרוצה לקבל תזריחם מזומנים שוטף מתיק ההשקעות שלו המטרה החשובה היא תזרים המזומנים והיציבות שלו ואת המטרה הזו לא ניתן להשיג באמצעות תיק עוקב מדדים.
מה אתה עושה אם אתה צריך למשוך 10,000 שח מתיק מורכב מדדים שבקושי מחלק דיבידנדים אחרי התרסקות של 50% כמו ב-2008?
אתה צריך למכור פי 2 יותר מניות בשביל לשלם את אותו חשבון חשמל/מים/גז!
משקיע דיבידנדים לעומת זאת יודע שחשבון החשמל/מים/גז שלו מכוסה רק באמצעות הדיבידנדים ואין לו צורך למכור מניות.
בגלל שאין צורך למכור מניות אז מחיר המניה לא חשוב בכלל.
הדבר הכי חשוב שאתה צריך לזכור זה שאם אתה חייב סכום יוצא דופן אז לא משנה אם התיק שלך מורכב ממדדים או מניות דיבידנד אתה כנראה צריך למכור משהו.
אם השוק מתרסק אז שניהם ירדו (אם כי מחקרים מראים שמניות דיבידנדים יורדות פחות) ואז בכל מקרה נפגעת.
אי אפשר לתכנן עבור הלא נודע ולדעתי תכנון נכון עבור הנודע הרבה יותר חשוב.
בין 2000 ל- 2012 שיעורי הריבית בארה"ב צנחו בחדות מ-6% לכמעט 0%
http://madashelland.com/wp-content/uploads/2012/07/FedRundsRate1.gif
אז ברור שמניות דיבידנד השיגו תשואה טובה יותר מ- SP500.
כאשר הריבית תחזור לרמה נורמלית, למה שאנשים יחזיקו מניות דיבידנד תנודתיות במקום להחנות את הכסף בבנק?
חוץ מזה, כל ההשקעות במניות האלה נעשות בדולרים וגם התזרים בדולרים. כך שאתה חשוף לגמרי לשער החליפין.
נגיד יש לך חשבון חשמל לשלם 1,000 שקל.
שער הדולר נחלש מ-4 ל-3. 250 דולר דיבידנד לא יספיקו לך כדי לשלם את החשבון. הם יהיו שווים 750…
כי אלו עדיין מניות שמייצגות חברות רווחיות עם רווחים שגדלים ובמניות יש עליית ערך של מחיר המניה בנוסף לתשואת הדיבידנד.
נכון וכאן נכנס עקרון המיצוע.
אם אתה חוסך 10-20 שנה אז אתה קונה דולרים במחירים שונים ובסה"כ בממוצע כלשהו.
אחר כך אתה פורש ומתחיל למשוך דיבידנדים במשך 30-40 שנה אז גם במשיכה אתה מושך בשערים משתנים ומקבל מיצוע נוסף.
אם אתה ממש חושש מפגיעה חזקה בעקבות שינויים בששערי המטבעות אז אתה יכול לוותר על חלק מהתשואה עבור גידור ולקבע את שער הדולר.
אתה עדיין מנסה להדגיש חסרונות של מניות דיבידנד דבר שלכשעצמו הוא מעולה בעיניי אבל ביחד עם זה כדאי שתספק אלטרנטיבה שמספקת פיתרון לבעיה שהעלית.
אם אתה עוקב אחרי מדד מניות עולמי ע"י קרן לא מגודרת אז אתה גם חשוף לשינויי מטבע בדיוק כמו בהשקעה במניות.
ואם אתה משקיע בקרן מגודרת אז החלטת לוותר על חלק מהתשואה בשביל גידור מטבע אז אתה יכול לגדר לבד ולהמשיך לקנות מניות דיבידנד.
במילים אחרות אני לא רואה חיסרון במניות דיבידנד מול האלטרנטיבה של השקעה מחקה מדד למעט העובדה שאתה צריך לעבוד יותר קשה ולא לקנות את אותה הקרן מחקה מדד כל הזמן וחיסרון זה בעיניי לא פוגע ביתרונות של השקעה במניות דיבידנד בצורה שמצדיקה זאת.
יש לך מקור למחקר על ביצועי מניות דיבידנד בתקופה של זינוק בריבית, למשל בין 1975 ל- 1982 ?
אותו מאמר שקישרתי מציג גרף משנת 1972 ועד 2011 וגרף נוספת משנת 1928 ועד 2012.
כמו כן יש שם טבלה משנת 1929ועד 2009.
יש המון מחקרים בנושא בגוגל פשוט תחפש משהו בסגנון של:
Dividend payers outperform non-payers
או:
Dividend payers outperform the market
רואים שמניות הדיבידנד השיגו תשואה יותר טובה החל משנת 1987, כלומר מאז שהריבית התחילה לצנוח.
לפני זה (1972 עד 1987) אין שום הבדל בינן לתשואת מדד.
הגרף מתחיל ב-1972 והוא לא לוגריתמי אז יש כאן אשליה אופטית שאין הבדל משמעותי בהתחלה (זה כמו להגיד שחפץ קטן יותר כשרואים אותו מרחוק מאשר מקרוב).
ועכשיו הדובדבן שבקצפת:
הטבלה מתארת את ה-CAGR שמחושב לפי ערך המניה ללא הדיבידנדים.
מכיוון שמניות הדיבידנד מחלקות יותר דיבידנדים מהמדד אז בפועל התשואה עליהן היא אפילו יותר גדולה ממה שמתואר בטבלה!
אם תסתכל על הטבלה אז בין 1969 עד 1979 המדד עלה ב-5.9% והחמישון הרביעי ב-7.8% – פער רווחים של 32% לטובת מניות הדיבידנד (1.9 חלקי 5.9%).
בין 1979 ל-1989 המדד עלה 17.6% והחמישון הרביעי 16.2% – פער רווחים של רק 7.9% לטובת המדד (1.4 חלקי 17.6).
שלום לך,
אחד הדברים שקצת מפריעים לי להתחיל להשקיע בשיטה הזאת זה שכל הזמן צריך להיות עם אצבע על הדופק. אולי אתה מכיר איזה שירות שאפשר לקבל למייל בכל פעם שהחברה מכריזה על דיבידינד באופן כללי וספציפית על העלאה שלו או על הורדה.
בתודה רבה מראש.
רפאל שלום,
אני אישית משתמש באתר סיקינג אלפא בשביל לנהל פורטפוליו שמייצג את תיק ההשקעות שלי (ופורטפוליו שונה שמייצג את תיק דיבידעת).
באתר זה ניתן להירשם לקבלת עדכון יומי על המניות שהכנסת לתיק כולל הכרזות דיבידנדים.
מניסיוני האישי לפעמים הם מפספסים הכרזות והודעות לעיתונות אז לא כדאי להסתמך על זה בצורה עיוורת.
בכל אופן אני אישית ממש לא חושב שהשקעה במניות דיבידנד מצריכה "יד על הדופק".
יש הרבה מאוד משקיעי דיבידנדים שלא מוכרים מניות בכלל גם אם הן פוגעות בדיבידנדים שלהן תוך הבנה שהתיק הכולל מסוגל להתמודד גם אם פשיטות רגל מלאות של כמה וכמה חברות במהלך חייו ועדיין לייצר תזרים מזומנים מספק.
אני אישית נכון להיום מתחבט בשאלה אם להמשיך לנקוט בגישה של מכירת מניות בעת פגיעה בדיבידנד או שינוי מדיניות ההשקעה האישית שלי (וגם של תיק דיבידעת כמובן שהינו תיק אמתי שמייצג חלק קטן מכספי החסכונות שלי) בצורה שתהפוך את מדיניות המכירה ל-"לא מוכר לעולם" (מה שנקרא buy-and-hold).
חשוב להבין שאין כאן נכון/לא נכון ולכל אחד יש את ההעדפות האישיות שלו, את האופי האישי שלו ואת המטרות האישיות שלו.
לעניות דעתי אם תיקח את כל משקיעי הדיבידנדים ותשים אותם באולם אחד אתה לא תמצא שני משקיעים עם אותה תוכנית השקעה בדיוק.
לעניות דעתי השקעות באופן כללי זה לא משחק מקסום תשואה בכל מחיר אלא משחק איזון בין השגת מטרות אינדיבידואליות ויכולת לישון טוב.
אם אתה מוצא דרך שתוביל אותך ליכולת לישון טוב בלילה גם על חשבון תשואה כלשהי אז לדעתי זו דרך עדיפה מאשר לרדוף אחרי התשואה ולא להיות מסוגלים לישון.
עצה טובה עם ה- Seeking Alpha. אני בהחלט אשתמש בזה. מפחיד אותי קצת שלפי נסיונך הם לפעמים מפספסים. יש לך אולי שירות אחר חינמי שאתה מכיר?
אני לא מכיר שירות אחר אבל אני באמת לא מצליח להבין למה זה מפחיד.
אתה תמיד יכול לנהל רשימה בקובץ אקסל עם תאריכי הדיבידנד האחרונים של כל חברה ולעבור עליה פעם בשבוע בשביל לראות אם משהו התפספס בהודעות.
בכל אופן גם אם אתה תמצא שירות אחר אתה אף פעם לא תוכל לדעת בוודאות שהם לא פספסו משהו (לרוב השירותים הללו יש את אותו ספק הודעות ולכן הם לרוב – אבל לא תמיד – מפספסים את אותן ההודעות).
אתה צודק. אין פה משהו מפחיד מדי. זה סתם אני והשריטות שלי 🙂 אני רוצה לישון שקט בלילה 🙂
שינה בשקט בלילה זה הדבר החשוב ביותר בעולם ההשקעות אז אל תזלזל בשריטות שלך!
שלום,
בזמנו דיברת באתר זה או בהסולידית על זה שיש לך תיק נוסף לא פומבי מאוד גדול יחסית באותה שיטה. האם אתה יכול לפרט קצת יותר על איך מגיעים לתיק כזה ? אחרי כמה שנים של השקעה הצלחת להשקיע חזרה במניות חדשות או שקיימות בתיק, בעזרת רק הדיבידנדים עצמם שמתקבלים לחשבון?
תודה רבה מראש
מחבר
אלי שלום,
השאלות הללו מושפעות ממצבו הכלכלי של הפרט ואני מעדיף להשאיר את הדיונים בבלוג לדיונים כלליים שאינם מושפעים מרמת הכנסה וגובה ההוצאות של האינדיבידואל.
עקב כך אני אתייחס לשאלות בכלליות בלי קשר למצבי האישי.
תיק מניות דיבידנד כמו שוק המניות הרחב הוא תיק שגדל בצורה אקספוננציאלית ולא לינארית כך שמצבו של משקיע שהתחיל שנה קודם לרוב יהיה עדיף על משקיע שהתחיל שנה אחריו גם אם הוא השקיע טיפה יותר.
קודם כל צריך להתחיל ממחקר היסטורי שיעזור לך לפתח את תכנית העבודה שלך (כמו שאני פיתחתי את תכנית העבודה של תיק דיבידעת).
המחקר העצמי הזה בשילוב עם האמונות, הפחדים, המטרות והיכולות האישיות שלך יספק לך שני כלים מהותיים שבלעדיהם רצוי שלא להתחיל:
1. תכנית עבודה מותאמת אישית שמתאימה ספציפית לאמונות, לפחדים, למטרות וליכולות האישיות שלך כמשקיע אינדיבידואלי (לא עוזר לך שאני מסוגל לחיות בשלווה עם 100% מניות דיבידנד אם אתה לא מסוגל להחזיק 50% במניות בלי להתהפך במיטה).
2. הבנה בסיסית על איך תיק שכזה צפוי לתפקד ובאילו קשיים אתה צפוי להיתקל בעתיד בצורה כזו שהפסיכולוגיה שלך תוכל להתמודד אתם (אם תעבור על תגובות שאנשים פרסמו כאן בבלוג בתקופת הירידות אתה תמצא הרבה תגובות שמקורן בפחד חסר בסיס עובדתי שנובע בעיקר מחוסר ההבנה שרעש תקשורתי קיים כבר מאות שנים אבל כל החברות שנרכשו הצליחו להתמודד אתו לפחות שני עשורים ברצף תוך כדי הגדלת דיבידנדים בכל שנה).
שאלה זו מושפעת בעיקר מגובה החיסכון החודשי של האינדיבידואל ומהסכום שהוא הקצה לכל פעולת רכישה (ובכלל לשאלה אם הוא מקצה סכום אחיד לפעולות רכישה או לא).
באופן אישי אני מתכנן להגיע לרשימה של 50 חברות שונות לפני שאני משקיע בחזרה באחת החברות כך שמבחינת תכנית העבודה שלי אני צריך לבצע 50 פעולות רכישה שונות באמצעות כספים שנחסכים ובאמצעות דיבידנדים שהתקבלו לפני שאני אגיע לפיזור שאני מעוניין בו.
ישנם משקיעי דיבידנדים אחרים שמכוונים למספר חברות קטן יותר אז אל תתייחס למספר "50" כמספר שחקוק בסלע.
אני הגעתי למספר הזה על סמך האמונות, הפחדים, המטרות והיכולות האישיות שלי ולכן זה לא בהכרח יתאים לך או לאף אחד אחר.
אני מעוניין להגיע למצב שאני יכול להשקיע חזרה את הדיבידנדים עם מעט תוספת של חיסכון חדש מההכנסה הרגילה שלי. האם בתיק האישי שלך אתה מצליח להגיע למצב כזה ? אני מתכוון לא DRIP אלא לצבור ~ 1000 דולר "רק" מדיבידנדים ואז לשקיע אותם .(לקחתי את המספר 1000 כמו שאתה משקיע בתיק דיבידעת).
תודה רבה
מחבר
אם התיק שלך מספיק גדול אז אתה בהחלט יכול להגיע לסכומים שכאלו.
קח בחשבון שתיק מניות דיבידנד צפוי לספק הכנסה שמקבילה לקצב משיכה לפי כלל ה-3%.
במלים אחרות בשביל לצבור 1000 דולר בשנה (אחרי ניכוי מס דיבידנדים במקור בשווי 25%) אתה צריך תיק בשווי של פחות מ-45 אלף דולר.
תכפיל את הסכום הנ"ל עבור כמות הפעולות שאתה מתכנן לבצע בכל שנה ותגיע לשווי תיק שמאפשר לך להשקיע את הדיבידנד מחדש בשביל לרכוש מניות חדשות.
אחרי שהצלחת לחסוך בכל חודש ולהגיע לסכום שכזה שמושקע במניות דיבידנד נשאלת השאלה מה קרה פתאום שאתה לא מסוגל לחסוך יותר?
לפני שמתחילים להשקיע באופן כלי (ובבורסה באופן פרטני) צריך לוודא שישנו מאזן חיובים בין סך ההכנסות לסך ההוצאות שלך.
אם יש מאזן חיובי שכזה שעוזר לך להשקיע מלכתחילה אז יותר הגיוני שהמאזן יימשך ושהתיק יגדל גם מהפקדות ולא רק מלתת לכסף לעמוד.
תודה על תגובתך,
כמובן שהמאזן תמיד צריך להיות חיובי כדי להשקיע. התכוונתי שבטח זו הרגשה מאוד טובה כאשר אתה כמעט ולא מוסיף עוד מזומן אלא משקיע ומגדיל את התיק "חינם".
מחבר
זו אכן הרגשה טובה לדעת שאתה רוכש מניות על חשבון דיבידנדים בלבד אבל במקרה הפרטי שלי ההכנסות הפסיביות כבר עברו את ההוצאות החודשיות כך שאני מפנה סכום שהוא יותר גדול מכל המשכורת שלי למניות דיבידנד.
הדיבידנדים בפני עצמם מתגמדים ביחס למשכורת ואני מעדיף את ההרגשה שאני מסוגל להפסיק לעבוד ועדיין לקבל משכורת פסיבית שמספקת את כל רצונותיי במקום ההרגשה שאני רוכש מניות בחינם..
היי דיבידעת, המודל שלך מעניין. רציתי לשאול מבחינה כספית מה היעד שלך? אם אני בונה תיק של 100 אלף דולר מפוזר עם מניות דיבינד בהנחת תשואה של 3%, גם לאחר 30 שנה, בהנחה שהדיבידנד גדל כל שנה ב-5% מדובר על משכורת מאד נמוכה שתהיה כמובן תוספת נחמדה להכנסה אחרת אך לא תאפשר לך לחיות ממנה ללא הכנסה נוספת. אשמח לתגובתך.
מחבר
בשביל שאני אוכל לספק מענה מועיל לשאלתך אנחנו צריכים השקעה חלופית להשוואה.
האם אתה מכיר השקעה כלשהי שבסבירות גבוהה תהפוך 100 אלף דולר לסכום שניתן לחיות ממנו בתוך 30 שנה?
תנאי הכרחי להשקעה חלופית שכזו הוא שאתה תהיה מסוגל לדבוק בה מבחינה פסיכולוגית במשך כל אותן 30 שנה ולהמשיך להשקיע בצורה הזו גם לאחר פרישתך.
כמו כן תסביר לי בבקשה מה אתה מתכנן לעשות עם חסכונות עתידיים שלך.
אמרת שאתה רוצה להשקיע בהשקעה (שמתאימה לך) 100 אלף דולר בלבד וללא הפקדות שוטפות כלל.
האם אתה תשמור את כל החסכונות שאתה תחסוך במהלך אותם 30 שנה בפק"מ בלי להשקיע אותם בכלום?
לא התכוונתי לשאול מה עדיף, השקעה במדד וציפיה לעליית ערך או מודל הדיבידנד. באמת מעניין אותי לדעת מה המטרה שלך באסטרטגיה הזו בטווח בארוך. אתה מציין בבלוג שלך כשאתה רוצה לבנות תיק של 50 מניות שכל אחת בערך 1000 דולר. עם תיק בגודל כזה אי אפשר לחיות ממשכורת דיבידנד בעוד 30 או 40 שנה. אלא אם כן משהו לא מובן לי במודל.
מחבר
התיק שבאתר הוא תיק לדוגמה ומהווה חלק קטן מאוד מסך הנכסים שאני מפנה למניות דיבידנד.
כמו כן אתה מתעלם מעליית ערך של המניות.
באתר אני מציג תיק שמכיל חסכון חודשי של 2000 שח.
אם אתה חושב שחיסכון חודשי של 2000 שח אינו מספק אז אתה יכול להגדיל את החיסכון שלך ככל העולה על רוחך.
בכל אופן אתה עדיין לא הצגת אלטרנטיבה כך שהדיון הזה אינו מועיל במיוחד…
שלום איש יקר,
לגבי חלוקה לפי מגזרים – ההיגיון אומר שכדאי מאוד שהתיק יהיה מפוזר בצורה פחות או יותר לפי גודל השוק של כל מגזר
1. בתיק המפורסם בבלוג שמתי לב שיש אחוז מאוד קטן של "Materials" וחלקים גדולים של "Financials" ו-"Industrial". איך יודעים שהחלוקה נכונה?
2. בבנייה של תיק דיבידעת לא ראיתי הוראה מיוחדת לגבי מגזר המנייה לרכישה. עד כמה צריך לתת לנושא הזה משקל. למשל, אם אני יודע שהתיק לא מפוזר לפי השוק – האם עליי לחפש מנייה לרכישה רק ממגזר X כדי להגיע לרמת פיזור נכונה?
אשמח לחוו"ד
מחבר
אני לא מאמין בחלוקת התיק בכוח לפי סקטורים תוך התעלמות מחברות טובות שעונות לקריטריונים שלי רק כי יש לי כבר החזקה גדולה בסקטור כלשהו.
בכל מקרה, באופן כללי אני לא חושב שיש דבר כזה "חלוקה נכונה" לסקטורים.
כל חלוקה שרירותית שתבחר יכולה להיות נכונה מסיבה אחת וטעות מסיבה אחרת.
זה בגלל שאני מתעלם מכך.
זו החלטה אישית שלך.
יש אנשים שיגידו לך שחלוקה למגזרים היא קריטית.
יש לי שאלה.
איך אני יודע מתי כדאי להשקיע במנייה חדשה?
מחבר
אני אחלק את שאלתך לשני חלקים:
1. מתי לקנות מניות באופן כללי
2. כשאני קונה מנייה, מתי להעדיף מניה חדשה על מנייה קיימת
עבורי התשובות לשאלות אלו הן:
1. כשיש לי כסף זמין להשקעה אני רוכש מניות תוך התעלמות מוחלטת מכל שיקול אחר (גיאופוליטי/תקשורת/מקרו כלכלי וכדומה)
2. בהינתן שתי חברות יציבות שעולות בסינון שלי עם הערכה דומה לסיכויים להגדלת דיבידנדים עתידיים אני מעדיף לרכוש את המניה שממנה אני מקבל סך דיבידנדים קטן יותר (כלומר – העדפה חזקה למניות חדשות על פני מניות קיימות).
הי. בנוגע לכלי החיפוש של מניות הדיבידנד, ברצוני לשאול על דברים שרשמת:
Dividata – 'באתר זה ניתן בקלות לראות גרף של הדיבידנדים שחברה חילקה בעבר לאחר התאמה לפיצולים.
פה אני מחפש לראות שאין חריגות יוצאות דופן בדיבידנדים'-
נכנסתי לאתר וחיפשתי למשל את CBU (הרכישה האחרונה בתיק), אך לא ראיתי גרף דיבידנדים. במקום זאת ראיתי טבלה שנקראת "Recent CBU dividend payments" מימין למעלה במסך.
א. האם זה הגרף שדיברת עליו?
ב. ומה הפירוש של "התאמה לפיצולים"?
ג. חריגות יוצאות דופן- הכוונה היא למשל לדיבידנד נמוך, שלפתע מגיע אחריו דיבידנד מאוד גבוה?
Seeking Alpha – 'באתר זה (מצריך רישום חינמי) אני קורא מאמרים שמפרסמים על מניות שעברו את הסינון עד כה.
אני מחפש מידע שיכול לשנות את מהות החברה מקצה לקצה ולא סתם רעש בסגנון "הם סגרו עסקה עם…" או "תובעים אותם כי במרק שלהם נמצאה אצבע"-
גם לאתר זה נכנסתי, והרצתי חיפוש על חברת CBU, אבל יש כ"כ הרבה מידע. אפשר לדעת איפה בדיוק אתה מחפש? קטגוריה מסוימת באתר?
תודה ושבוע טוב
מחבר
את יכולה לראות את גרף הדיבידנדים של CBU בקישור הזה.
את יכולה להגיע לדף הנ"ל מהעמוד הראשי של המניה ע"י לחיצה על כפתור כחול גדול בצד ימין עם הכיתוב "See full CBU Dividend History".
בימינו אני מעדיף להתבונן בגרף של גורופוקוס אבל הם מראים את אותו הדבר.
ב. מדי פעם חברות מכריזות על פיצול מניות.
אם למשל יש פיצול של 2:1 (קרי: two for one) אז זה אומר שאת הולכת לישון עם מניה אחת במחיר/דיבידנד X ומתעוררת למחרת עם שתי מניות שמחיר/דיבידנד כל אחת מהן הוא חצי X.
את יכולה לראות בקישור הזה בצד ימין למעלה את היסטוריית הפיצולים של חברת TJX ובה רשום גם הפיצול האחרון מנובמבר 2018.
ג. בדרך כלל מה שנראה בגרף כמו דיבידנד נמוך ואחריו גבוה זו טעות בעיבוד הנתונים ואם תסכמי את הדיבידנדים השנתיים בעצמך את תראי שאין שם חריגות ואת זה אני רוצה לוודא.
מה שאני מחפש אפילו יותר זו ירידה בדיבידנדים לאורך זמן.
אני ניגש לדף הראשי של המניה ועובר על הכותרות של החדשות שמופיעות בצד ימין והניתוחים בצד שמאל.
מאוד נדיר שאני קורא את התוכן (לא חושב שנכנסתי לקרוא תוכן של הודעה/ניתוח שאינם הכרזה על דיבידנד בשנה האחרונה) אבל כשיש משהו ממש חריג (כמו למשל התביעה הייצוגית נגד OZK בתקופה שרכשתי אותה) אני חופר יותר עמוק.
תודה.
ואיך אתה מבצע בפועל את ההתאמה לפיצולים?
מחבר
בגרפים הללו זה מבוצע בצורה אוטומטית בלי לעשות כלום.
בתיעוד של התיק אני רושפ את סך הדיבידנדים שאני מקבל בנוסף לדיבידנד למניה כך שסך הדיבידנדים מייצג את ההתאמה לפיצולים.
בחישובי "גדילת דיבידנד" אני גם מתייחס לסך הדיבידנדים ולא לדיבידנד עצמו ולכן גם כאן מתבצעת התאמה אוטומטית לפיצולים.
בגדול חוץ מלרשום בתיק שקיבלתי X מניות בעלות 0 ואחר כך להתחשב בכמות המניות החדשה בשביל לרשום צפי דיבידנדים אני לא מבצע פעולות מיוחדות.
לא חושבת שהצלחתי להבין את תשובתך.
1. "סך הדיבידנדים מייצג את ההתאמה לפיצולים"- האם תוכל בבקשה להסביר באמצעות דוגמת TJX , איך הפיצול (בנובמבר 2018 למשל) מתבטא בגרף (כך שמייצג את ההתאמה לפיצולים)?
2. "בחישובי "גדילת דיבידנד" אני גם מתייחס לסך הדיבידנדים ולא לדיבידנד עצמו ולכן גם כאן מתבצעת התאמה אוטומטית לפיצולים"- גם את המשפט הזה לא הבנתי (כנראה כי לא הבנתי את #1).
3. "בגדול חוץ מלרשום בתיק שקיבלתי X מניות בעלות 0 ואחר כך להתחשב בכמות המניות החדשה בשביל לרשום צפי דיבידנדים אני לא מבצע פעולות מיוחדות"- איך אתה יודע לרשום צפי דיבידנדים…? אני מניחה שאתה מנהל קובץ אקסל? האם יש בבלוג דוגמא לקובץ כזה? או שקיים מאמר שטרם הגעתי אליו (כדי להבין את כל עניין ההתאמה לפיצולים)?
תודה.
מחבר
1. מכיוון שהגרף עבר התאמה לפיצולים אז זה מיוצג על ידי כך שאת רואה גרף רגיל.
גרף ללא התאמת פיצולים היה מראה לך דיבידנד יותר גבוה לפני הפיצול וביום הפיצול הקו היה יורד בחצי ומראה לך כאילו החברה חתכה את הדיבידנד ב-50%.
כפי שאמרתי האתרים האלו עשו לנו את העבודה הקשה ואנחנו רואים גרפים מתואמים.
2. בלי קשר ל-TJX בואי ונקח דוגמה פשוטה.
נניח שאנחנו מחזיקים מניה אחת של חברה שמחלקת דיבידנד של 6 דולר למניה.
סך הדיבידנד השנתי שלנו הוא 6 דולר.
כעבור רבעון החברה מחליטה לפצל את המניות כך שכל מניה "ישנה" תהיה שווה שתי מניות "חדשות" (עם אותו השם כך שזה שקוף).
כל אחת מהמניות "החדשות" יחלקו דיבידנד של 3 דולר שזה חצי מהדיבידנד של המניה "הישנה".
מכיוון שאנחנו החזקנו במניה אחת "ישנה" אז עכשיו יש לנו שתי מניות "חדשות".
בגלל שיש לנו שתי מניות "חדשות" שכל אחת מחלקת דיבידנד של 3 דולר אז סך הדיבידנדים השנתי שלנו הוא 6 דולר.
כלומר הדיבידנד השנתי שלנו נשאר אותו הדבר – 6 דולר.
3. צפי דיבידנדים זה התוצאה של החישוב הבא:
סך דיבידנדים בחלוקה האחרונה כפול כמות חלוקות בשנה.
בדוגמה של #2 סך הדיבידנדים שלנו בחלוקה האחרונה היה 6 דולר ואם נניח 4 חלוקות בשנה אז הצפי שלנו הוא 24 דולר בשנה.
את יכולה לראות את קובץ האקסל שמתעד את תיק דיבידעת בקישור "דיבידעת – מצב תיק" שבסרגל העליון של הבלוג.
אל תתני להתאמה לפיצולים לבלבל אותך.
זה רלוונטי רק אם את רוצה לתחזק קובץ אקסל משל עצמך כי כל האתרים הגדולים עושים זאת אוטומטית (לפחות בהקשר של דיבידנדים).
כשאתה רושם "סך הדיבידנד השנתי שלנו הוא 6 דולר", אני מבינה מכך שעבור כל השנה (קרי: 12 החודשים שמרכיבים אותה) מקבלים 6 דולר בסה"כ. עבור כל החלוקות גם יחד (של אותה השנה) מקבלים 6 דולר.
ה-6 דולר הוא הסכום השנתי שנקבל בסוף השנה.
(אני משתמשת בספרה 6 כדי להמשיך את הדוגמא שנתת).
לכן, בהמשך לתשובה #3 שלך- איך אתה לוקח את ה6 דולר ומכפיל אותם פי מס' החלוקות, כשהסכום הכללי לכל השנה אמור לעמוד על 6 דולר לכל היותר?
מקווה שהייתי מובנת בשאלה…
מחבר
את צודקת – צפי דיבידנדים שנתי זה סך הדיבידנדים שאנחנו מצפים לקבל ב-12 החודשים העוקבים.
#2 מדבר על דיבידנד שנתי של 6 דולר ("סך הדיבידנד השנתי שלנו הוא 6 דולר.").
#3 המשיך את הדוגמה אבל הוסיף הנחה שהדיבידנד הוא רבעוני ולא שנתי ("ואם נניח 4 חלוקות בשנה") שלא הייתה ב-#2 כך שסך הדיבידנדים השנתי עם ההנחה החדשה הוא 24 דולר ולא 6 דולר.
היי
1.'אני מגביל את עצמי למניות שמספקות תשואה שנתית של 2%-4% כדיבידנדים (לפעמים אני חורג לכיוון ה-5% אבל צריכה להיות לזה הצדקה'- באילו מקרים אתה חורג לכיוון ה5%?
2. 'הדיבידנדים מוכרזים מראש (בד"כ בין חודש לחודשיים) ולכן ניתן לדעת מראש אם צפוי חודש קשה כלכלית בשל הפסקת דיבידנדים של חברה מסויימת'- ראיתי ששמת באתר 3 קישורים שימושיים (הכרזות דיבידנדים בסיקינג אלפא, בחדשות בזמן אמת, ובוול סטריט ג'ורנל).
השאלה שלי: האם מדי חודש בחודשו אתה עובר על רשימת כל החברות שבתיק שלך, ומחפש את שמן בקישורים הללו כדי לדעת אם מפסיקות את הדיבידנדים? אם לא, אז איך אתה יודע *מראש* שצפוי חודש קשה/ שמפסיקות את הדיבידנדים?
תודה!
מחבר
1. המאמר נכתב לפני הרבה זמן כשתשואת הדיבדנד של המדד הייתה הרבה יותר גבוהה ולכן הצפי שלי היה יותר גבוה.
התשואה שאני מכוון אליה היא בין תשואת המדד ל-1.5X מתשואת המדד ובמקרים חריגים אני אתקרב ל-2X אם:
I. לא מצאתי חברות טובות בטווח שלי.
II. החברה שחרגה מהטווח מראה המון סימנים טובים והתשואה הגבוהה זה הסימן הבעייתי היחיד שאני רואה אצלה.
2. כשאני רוכש מניה אני מוסיף אותה לתיק וירטואלי באתר סיקינג אלפא שבו אני רשום למייל עדכון יומי (מייל אחד ביום) שמרכז את כל החדשות של כל החברות בתיק.
כשאני רואה הודעה שמפורסמת ע"י החברה על דיבידנדים אני מעדכן את לוח הדיבידנדים השנתי.
כשחולף חודש ויש לי תאים שלא מולאו אני בודק אותם נקודתית אבל לא בהכרזות האלו אלא בדפים הייעודיים להם באתרים הפיננסיים השונים ובאתר הרשמי של החברה בעת הצורך.
לגבי "לדעת אם צפוי חודש קשה"
בתכנון ההוצאות שלי אני מתבסס על צפי הדיבידנדים השנתי של השנה החולפת ולא על הצפי של "לפני יומיים".
במלים אחרות כשאני מחשב את התקציב של חודש יוני הקרוב אני מתבסס על צפי הדיבידנדים שלי מהראשון ביוני 2019.
הי שוב
1. 'כשחולף חודש ויש לי תאים שלא מולאו אני בודק אותם נקודתית בדפים הייעודיים להם באתרים הפיננסיים..'- מהם הדפים היעודיים?, קרי: תחת איזו קטגוריה באתר אתה מחפש את המידע?
2. לא הבנתי את תשובתך לגבי "לדעת אם צפוי חודש קשה" (לא בטוחה שיודעת מהי השאלה הנכונה לשאול, אבל אנסה):
א. איך מחשבים תקציב של חודש מסוים?
ב. אני מתבסס על צפי הדיבידנדים שלי מהראשון ביוני 2019.- אתה מחשב צפי של כל חודש וחודש מהשנה שעברה לכיום?
תודה
מחבר
1. בכל אתר פיננסי את יכולה לבצע חיפוש של סימול מניה והוא יוביל אותך לדף (או רשימת דפים) שמרכז/ים את כל המידע של החברה המדוברת.
כתיבת סימול המניה בשורת החיפוש הפנימית בתוך האתר לרוב מובילה למקום הנכון.
2.א. אני מחשב תקציב הוצאות רבעוני בצורה הבאה:
לפני 12 חודשים צפי הדיבידנדים השנתי היה X.
לפי צפי דיבידנדים שנתי של X אז ברבעון יש לי תקציב של X חלקי 4.
בתקציב הזה אני משתמש היום למשך שלושה חודשים.
2.ב. כשאני ממלא את הנתונים באקסל (לוח שנה של חלוקות דיבידנדים) אני יודע מה צפי הדיבידנדים השנתי שלי ואני מעדכן אותו חודש בחודשו כך שאין לי בעיה לדעת מה היה צפי הדיבידנדים שלי לפני שנה בכל חודש נתון.
שלום
תודה על המאמר.
על איזה פלטפורמט המסחר אתה ממליץ להשקיע ?
תודה
יוהן
מחבר
אני לא ממליץ על פלטפורמה ספציפית.
אני אישית מנהל את הכספים שלי דרך אינטראקטיב ברוקרס העולמית אבל אני לא חושב שכדאי להתחיל איתם כגוף ראשון שעובדים מולו.
במידה ואין לך ניסיון עבר אז דעתי האישית היא שכדאי להתחיל דרך הבנק בסכומים נמוכים מאוד (נניח 1000 שח) לכמה חודשים ולראות שהשקעה בבורסה באמת מתאימה לך לפני שממשיכים הלאה.
בתיקים קטנים מאוד הסבירות היא שהבנק יהיה הכי זול למרות העמלות הגבוהות.
מניות דיבידנד בעייני בעלות מקום של עד 40 אחוז מתיק המניות.
וזה כדי לאפשר מקום למניות הצמיחה , תוך שמירה על תנודתיות נמוכה שחברות הדיבידנדים מאופיינות בהם.
מחבר
כל אחד ודעתו צריך להתאים את ההשקעות שלו לפסיכולוגיה של עצמו.
אני מצאתי שהתמקדות בתזרים והתעלמות מהשווי מאפשרות לי להשקיע 100% מהוני במניות דיבידנד עם כל המשתמע מכך.
אם הקצאה של 60% מההון שאתה מקצה לשוק ההון למניות צמיחה שתלויות בגחמות של מר שוק המשוגע לא גורמת לך להקצות הון משמעותי לאג"חים ובנוסף מעל מיליון שח לגוש אבנים אז יכול להיות שמצאת את מה שמתאים לך.
[…] כל מנייה שנבחרת, הסבר למה כדאי ללכת דווקא על דיבידנדים ומידע רב […]